URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Testaa kuntoa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Kuntoa ja sykkeen kynnysarvoja voidaan mitata erilaisilla testeillä. Laadukkaalla kuntotestillä juoksijan suorituskyvystä saadaan irti paljon yksityiskohtaista tietoa. Omien sykerajojen selvittäminen tai kunnon kehityksen tarkempi arvioiminen on kehityksen kannalta olennaisen tärkeää.

Kuntotestaukseen riittää vaihtoehtoja. Aerobista suorituskykyä voidaan mitata monella tavalla, myös omatoimisesti. Tavoitteellisen juoksijan kannattaa säännöllisesti testata/testauttaa kuntonsa.

Testin päämääränä on juoksijan kuntotason määrittäminen ja kunnon kehittymisen analysointi. Siksi testiasema ja testaustapa sekä testiin valmistautuminen kannattaa tehdä aina mahdollisimman samalla tavalla.

Testi kertoo, onko harjoittelu saanut aikaan niitä muutoksia, joita sillä on haettu. Kuntotesti ohjaa sopivaan juoksuvauhtiin ja uusintatesti kertoo kunnon kehittymisestä sekä sydän- ja verenkiertoelimistön terveydestä. Kuntotestejä järjestävät esimerkiksi urheiluopistot tai urheilulääkäriasemien yhteydessä toimivat testiasemat.

Testin valinta

Kuntotesti on syytä valita omien tarpeidensa mukaan. Vaativammat ja monimutkaiset testit soveltuvat tavoitteellisille kuntoilijoille ja kilpaurheilijoille.

Kun halutaan selvittää tarkasti maksimaalinen hapenottokyky, on käytettävä hengityskaasuanalyysiä. Tämä on mahdollista vain laboratorio-olosuhteissa, joissa on käytössä hengitysilman ja -kaasut talteen keräävä ja niitä analysoiva laitteisto.

Kestävyysominaisuuksien tasot voidaan mitata maksimitestillä myös ilman hengitysanalyysiä, jolloin testi on helpompi suorittaa ja se voidaan tehdä useamman kerran harjoittelukauden aikana.

Testitilanne

Kuntotestiä ei kannata tehdä liian usein, vaan esimerkiksi kauden alussa ja lopussa. Eniten hyötyä kuntotestistä saa silloin, kun sen tekee samassa paikassa samalla valmistautumisella. Kuntoa voi testata myös oman testilenkin avulla tai juoksutapahtumassa. Omassa testijuoksussa juostaan samaa reittiä suunnilleen samassa vireys- ja ravitsemustilassa.

Testiä edeltävien toimenpiteiden merkitys on kiistaton. Liian kovan harjoitusjakson keskellä sykerajat voivat heittää jopa 10 lyöntiä ja kynnysvauhdit jäävät turhan hitaiksi.

Testiin tulijat tekevätkin liian usein kovia harjoituksia juuri ennen testiä, jolloin tulokset jäävät todellista tasoa heikommiksi. Kunto ei nouse viimeisen viikon harjoituksilla, siksi testiin kannattaa valmistautua kuin lyhyen matkan kisaan.

Testejä

Cooperin testi

12 minuutin Cooperin testi tuo esille konkreettisesti yleiskunnon ja kestävyyden tason. Vaikka testissä korostuu juoksutaito, se soveltuu lajista riippumatta aktiivikuntoilijoiden ja urheilijoiden kestävyyden seurantatestiksi.

Conconi-testi

Testissä lisätään rasitusta eli suoritusvauhtia vähitellen uupumukseen asti ja seurataan syketiheyden muutoksia. Testin suorittamista auttaa valojänis-laite, jonka avulla juoksija pystyy seuraamaan tarkasti haluttua vauhtia. Samalla vauhtia pystytään säätämään systemaattisesti. Näin testiin saadaan vakioitu vauhti, mikä lisää testin tarkkuutta.

Kenttätesti

Huolellisen lämmittelyn jälkeen juostaan useimmiten kuusi kertaa 1000 metriä. Testi aloitetaan helpolla lenkkivauhdilla ja vauhtia lisätään jokaiseen tonniin. Testin viimeinen veto pyritään juoksemaan täysillä. Jokaisesta toistosta mitataan juoksuaika, syke ja veren maitohappopitoisuus. Hengähdysaikaa vetojen väliin jää noin 20–30 sekuntia. Sykkeen, juoksuvauhdin ja laktaattiarvojen perusteella määritellään kynnyssykkeet ja -vauhdit.

Suora maksimaalinen testi

Suorassa maksimitestissä selvitetään sykerajat, maitohapot, hapenottokyky ja ventilaatio.

Urheilulääkäriasemilla mattotestiin sisältyy usein terveystarkastus. Esitietolomakkeiden täytön ohella saatetaan mitata pituus, paino, kehonkoostumus sekä määrittää verenkuva. Testissä voidaan mitata myös keuhkojen kapasiteetti. Testin aikana mitataan hengityskaasuanalysaattorilla hapenottokykyä, hiilidioksidin tuottoa, hengitysosamäärää ja hengitysmuutoksia. Testin aikainen syke tallennetaan ja jokaisen kuormitusportaan lopussa sormenpäästä otetaan verinäyte, josta analysoidaan veren laktaattipitoisuus.

Lue lisää

8 tunnin hiihto maaliskuussa

The Home of Sports järjestää yhdessä Lahden Hiihtoseuran kanssa lauantaina 9.3.2024 Lahdessa 8 tunnin hiihdon. Tapahtumaan mahtuu mukaan 100 osallistujaa. Tapahtumakeskuksena toimii Lahden vanha ravirata

Hiihtohaaste Lahdessa tammikuussa

Hiihtohaaste on viestihiihtokilpailu, jossa ladulle houkutellaan kestävyysurheilun ystävät yli lajirajojen. Tapahtuma järjestetään nyt kolmatta kertaa. Hiihtohaasteen taustalla ovat pyöräilyseura Finska Kompaniet, Lahden Hiihtoseura ja The

Hiihtokausi käynnistyi Imatralla

4 tunnin hiihto keräsi 60 hiihtäjää Imatralle lauantaina 4.11.2023. Koko viikon vallinnut pikkupakkanen ja liukas lumi muuttui päivän aikana haastavammaksi, kun kahden ja puolen tunnin

Feelian joukkue hengessä mukana 4 tunnin hiihdossa

”Joukkueemme Jani Jokinen, Aki Pajunoja ja allekirjoittanut on kyllä hyvässä kunnossa, mutta nyt jouduimme kalkkiviivoilla perumaan osallistumisen. Otti kyllä koville pohjalaiselle luonteelle tehdä peruutus, mutta