Hyvässä ajoasennossa pyörä ja ajaja muodostavat biomekaanisesti saumattoman kokonaisuuden. Ajoasento on miellyttävä, tasapainoinen ja aerodynaaminen. Olennaista hyvälle ajoasennolle on oikeankokoinen runko. Jos pyörä on liian iso tai pieni, on sen säätäminen sopivaksi hankalaa tai jopa mahdotonta.
Satulan säätö
Ajoasennon säätämiseen kannattaa käyttää hieman aikaa. Oikea satulan korkeus saadaan mittaamalla jalan sisämitta (lattiasta haaroväliin) ja kertomalla se lukemalla 0.886. Satulan korkeus mitataan keskiön keskeltä satulan päälle satulaputkea seuraten. Satulan korkeus on kohdallaan, kun satulassa istuttaessa ja pyöräilykengän kantapään ollessa ala-asennossa olevalla polkimella jalka ojentuu suoraksi. Kun kenkä kiinnitetään polkimeen, on jalka aavistuksen verran koukussa. Lantion tulee pysyä paikallaan koko poljinkierroksen aikana. Jos lantio heiluu, on satula liian korkealla.
Satula säädetään vaakatasoon vatupassilla. Satulan pituussäätö voidaan määrittää ns. luotilangan avulla. Kun istutaan satulassa ja polkimet ovat vaakatasossa, tulisi luotilangan kulkea etummaisen jalan polvilumpion keskeltä polkimen keskelle tai hieman poljinakselin etupuolelle.
Satulan ja ohjaustangon välinen korkeusero voi vaihdella ajajan mittojen ja mieltymysten mukaisesti. Optimaalinen asento rakentuu kuitenkin niin, että satula on ohjaustankoa korkeammalla.
Ohjaustangon ja ohjainkannattimen säätö
Ohjaustangon säätö on ajamisen mukavuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Oikea asento parantaa aerodynamiikkaa sekä mahdollistaa pitkien lenkkien ajamisen ilman käsien tai selän puutumista. Voimakkaasti puutuvat kädet ja kyynärvarret kielivät liian alhaalla olevasta ohjaustangosta.
Ohjainkannattimella voidaan muuttaa pyörän ”pituutta”. Suositeltava pituus kannattimelle on 10–12 senttiä. Liian lyhyt tai todella pitkä ohjainkannatin viestii vääränkokoisesta rungosta.
Klossien säätö
Koska maantiepyörällä ajetaan lukkopolkimilla, tarvitaan pyöräilykenkien lisäksi myös polkimiin ja kenkiin sopivat klossit. Niiden säätämiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta jalkakulma ja klossin sijainti pitkittäissuunnassa täsmäävät. Klossien tulisi olla säädettyinä niin, että jalan ollessa vaakatasossa polkimella isovarpaan nivelen tulisi sijoittua hieman poljinakselin etupuolelle. Sivuttaissuunnan säädöllä pyritään estämään kengän kosketus kampien kanssa.
Muista säätää tarvittaessa
Kuusiokoloavaimen pitäminen lenkillä mukana mahdollistaa pyörän säätämisen lenkin yhteydessä. Epämiellyttävältä tuntuva asento kielii vääristä säädöistä ja se tulee heti korjata. Ajoasento kannattaa tarkistaa tietyin väliajoin. Pyöräilykaveri voi tehdä huomioita lenkillä ajamalla rinnalla ja takana. Jos asento tuntuu hyvältä, eikä määrällisesti tai tehollisesti runsas pyöräily aiheuta kipuja, on asento todennäköisesti kohdallaan.
Ajoasennon muutokset kannattaa tehdä maltillisesti. Ohjaustangon korkeutta voi säätää puolella sentillä, mutta satulan korkeutta kannattaa muuttaa kerralla vain muutamia millejä. Äkilliset liian isot muutokset voivat aiheuttaa kipuja mm. polviin.
Hyvän pyöräilyasennon ydinkohdat
- Käsivarret ovat rentoina ja hieman taivutettuina kyynärpäistä.
- Jalka jää hieman koukkuun ala-asennossa.
- Hartiat pysyvät rentoina.
- Lantio ei liiku poljinkierroksen mukana.
- Katse suuntautuu eteenpäin.
- Ohjaustangon tulisi olla hartioiden levyinen.
Pyörän koko
Oikean koon löytämisessä voi käyttää myös taulukoita. Yleisin kaava sopivan koon löytämiseksi on 0,66 x sisämitta (jalan pituus). Sisämitta mitataan jalkovälistä lattiaan.
Pituus ja sisämitta antavat usein kaksi eri tulosta. Näiden keskimitta on hyvä kompromissi. Ns. tasatilanteessa valitaan pienempi koko.
Pituus sisämitta maantie
197 94 61+
193 91,5 60
189 90 59
186 88,5 57/58
183 87 55/56
180 85,5 54/55
177 84 53/54
175 82,5 53/54
172 81 52/53
170 79,5 52
166 76,5 52
164 75 49
159 72 46