URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Pyörän säätäminen – hyvä ajoasento

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Pyöräillessä ajoasennon tulisi olla samanaikaisesti mukava ja aerodynaaminen. Ajoasennon hakemisessa onkin sallittua ja suositeltavaa käyttää apuvälineitä, kuten videokuvaa tai mitoituspalveluita.

Hyvässä ajoasennossa pyörä ja ajaja muodostavat biomekaanisesti saumattoman kokonaisuuden. Ajoasento on miellyttävä, tasapainoinen ja aerodynaaminen. Olennaista hyvälle ajoasennolle on oikeankokoinen runko. Jos pyörä on liian iso tai pieni, on sen säätäminen sopivaksi hankalaa tai jopa mahdotonta.

Satulan säätö

Ajoasennon säätämiseen kannattaa käyttää hieman aikaa. Oikea satulan korkeus saadaan mittaamalla jalan sisämitta (lattiasta haaroväliin) ja kertomalla se lukemalla 0.886. Satulan korkeus mitataan keskiön keskeltä satulan päälle satulaputkea seuraten. Satulan korkeus on kohdallaan, kun satulassa istuttaessa ja pyöräilykengän kantapään ollessa ala-asennossa olevalla polkimella jalka ojentuu suoraksi. Kun kenkä kiinnitetään polkimeen, on jalka aavistuksen verran koukussa. Lantion tulee pysyä paikallaan koko poljinkierroksen aikana. Jos lantio heiluu, on satula liian korkealla.

Satula säädetään vaakatasoon vatupassilla. Satulan pituussäätö voidaan määrittää ns. luotilangan avulla. Kun istutaan satulassa ja polkimet ovat vaakatasossa, tulisi luotilangan kulkea etummaisen jalan polvilumpion keskeltä polkimen keskelle tai hieman poljinakselin etupuolelle.

Satulan ja ohjaustangon välinen korkeusero voi vaihdella ajajan mittojen ja mieltymysten mukaisesti. Optimaalinen asento rakentuu kuitenkin niin, että satula on ohjaustankoa korkeammalla.

Ohjaustangon ja ohjainkannattimen säätö

Ohjaustangon säätö on ajamisen mukavuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Oikea asento parantaa aerodynamiikkaa sekä mahdollistaa pitkien lenkkien ajamisen ilman käsien tai selän puutumista. Voimakkaasti puutuvat kädet ja kyynärvarret kielivät liian alhaalla olevasta ohjaustangosta.

Ohjainkannattimella voidaan muuttaa pyörän ”pituutta”. Suositeltava pituus kannattimelle on 10–12 senttiä. Liian lyhyt tai todella pitkä ohjainkannatin viestii vääränkokoisesta rungosta.

Klossien säätö

Koska maantiepyörällä ajetaan lukkopolkimilla, tarvitaan pyöräilykenkien lisäksi myös polkimiin ja kenkiin sopivat klossit. Niiden säätämiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta jalkakulma ja klossin sijainti pitkittäissuunnassa täsmäävät. Klossien tulisi olla säädettyinä niin, että jalan ollessa vaakatasossa polkimella isovarpaan nivelen tulisi sijoittua hieman poljinakselin etupuolelle. Sivuttaissuunnan säädöllä pyritään estämään kengän kosketus kampien kanssa.

Muista säätää tarvittaessa

Kuusiokoloavaimen pitäminen lenkillä mukana mahdollistaa pyörän säätämisen lenkin yhteydessä. Epämiellyttävältä tuntuva asento kielii vääristä säädöistä ja se tulee heti korjata. Ajoasento kannattaa tarkistaa tietyin väliajoin. Pyöräilykaveri voi tehdä huomioita lenkillä ajamalla rinnalla ja takana. Jos asento tuntuu hyvältä, eikä määrällisesti tai tehollisesti runsas pyöräily aiheuta kipuja, on asento todennäköisesti kohdallaan.

Ajoasennon muutokset kannattaa tehdä maltillisesti. Ohjaustangon korkeutta voi säätää puolella sentillä, mutta satulan korkeutta kannattaa muuttaa kerralla vain muutamia millejä. Äkilliset liian isot muutokset voivat aiheuttaa kipuja mm. polviin.

Hyvän pyöräilyasennon ydinkohdat

  • Käsivarret ovat rentoina ja hieman taivutettuina kyynärpäistä.
  • Jalka jää hieman koukkuun ala-asennossa.
  • Hartiat pysyvät rentoina.
  • Lantio ei liiku poljinkierroksen mukana.
  • Katse suuntautuu eteenpäin.
  • Ohjaustangon tulisi olla hartioiden levyinen.

Pyörän koko

Oikean koon löytämisessä voi käyttää myös taulukoita. Yleisin kaava sopivan koon löytämiseksi on 0,66 x sisämitta (jalan pituus). Sisämitta mitataan jalkovälistä lattiaan.

Pituus ja sisämitta antavat usein kaksi eri tulosta. Näiden keskimitta on hyvä kompromissi. Ns. tasatilanteessa valitaan pienempi koko.

Pituus            sisämitta       maantie

197                94                  61+
193                91,5               60
189                90                  59
186                88,5               57/58
183                87                  55/56
180                85,5               54/55
177                84                  53/54
175                82,5               53/54
172                81                  52/53
170                79,5               52
166                76,5               52
164                75                  49
159                72                  46

Lue lisää

Jukolan viesti on elämys

Monelle tapahtuman kohokohta on Jukolan startti lauantai-iltana klo. 23. Illan hämärtyessä metsään kirmaa vajaa 2000 valopäätä ja tuntia myöhemmin metsästä saapuu pimeässä hohtava lamppujono. Tässä

Perjantaivieras #16: Kimmo Kananen

Kimmo ajaa edelleen aktiivisesti ja osallistuu myös kilpailuihin. Sunnuntaina 18.6. Kimmo nähdään maantiepyöräilyn SM-kisoissa viivalla IBD Cyclingin väreissä.  Analyyttisena ammattilaisena Kimmo on myös vakiinnuttanut paikkansa

Maantiepyöräilyn SM-kilpailut Porvoossa 17.-19.6

Suomen mestaruuskilpailut juhlistavat Akilleen 120-vuotisjuhlavuotta. Maantiekilpailut ajetaan erittäin vaativalla kymmenen kilometrin mittaisella radalla. Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläisen mukaan rata on erittäin tekninen useine

Perjantaivieras #15: Ville Klinga

Lahdesta kotoisin oleva Ville harrasti lapsena jalkapalloa (Lahden Reipas), hiihtoa (LHS), suunnistusta (LS-37) ja yleisurheilua (Lahden Ahkera). – Kipinä urheiluun syttyi kotona. Isä on entinen