URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

10 vinkkiä talvijuoksuun

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Juoksu ei ole pelkästään lämpimien kelien harrastus! Oikealla valmistautumisella voit nauttia harjoittelusta myös talvella.

#1: Kerrospukeutuminen kunniaan

Hyvä alusasu lämmittää ja siirtää kosteuden pois iholta. Käytä hyisessä viimassa edestä tuulisuojattuja alushousuja. Takin ja housujen etuosan tuulenpitävä kalvo estää kylmä viiman viilentävän vaikutuksen. Takin selkäosan ilmavat materiaalit varmistavat, ettei asu ole liian hiostava.

#2: Älä tukehdu

Älä ylipukeudu lenkille. Suojaudu viimalta, mutta älä kasaa kerroksia liikaa. Oikean pukeutumistavan oppii usein kokemuksen kautta. Valitse vaatetus niin, että lähtiessä on hiukan kylmä. Suojaa pää, korvat, akillesjänteet ja sormet hyvin. Käytä kunnon juoksusukkia.

#3: Pysy pystyssä

Käytä nastalenkkareita, kun on liukas. Vetotreenejä varten, etsi sulana pysyviä asvalttireittejä.

Vältä pitkien lenkkien juoksemista pehmeillä tai liukkailla keleillä, jolloin lihakset menevät helposti ylimääräisestä jännityksestä jumiin.

#4: Huolehdi näkyvyydestä

Heijastimet, heijastinliivit ja vilkkuvalot varmistavat, että muut liikenteessä näkevät sinut. Jos etenet pimeässä, hanki led-valoja, joiden avulla näet eteesi.

#5: Muista juoksumatto

Harjoittele hyvällä juoksumatolla, jos kelit ovat poikkeuksellisen huonot. Matolla on helppo kontrolloida vauhtia ja tehdä lyhyehköjä vauhdikkaita harjoituksia. Matolla pidät myös juoksutekniikan paremmin kasassa kuin liukkaalla alustalla.

#6: Hiihdä ja luistele

Hiihto on loistavaa vaihtelua juoksijalle ja monipuolista treeniä kenelle tahansa. Molemmat hiihtotyylit sopivat juoksijalle mainiosti.

#7: Lihaskuntoharjoittelu kunniaan

Tee viikoittain napakoita kotikuntopiirejä ja/tai käy kuntosalilla pari kertaa viikossa. Vahvista etenkin keskivartalon lihaksia.

#8: Älä harjoittele sairaana

Älä treenaa flunssassa tai kipeänä, sillä se aiheuttaa vain harmeja. Aloita tehokkaat harjoitukset vasta, kun olet toipunut kunnolla.

#9: Muista nousujohteisuus

Treenaa talvikaudella maltillisesti juoksua, etenkin jos päätavoite on vasta kesällä. Lisää juoksumääriä, kun baanat paranevat.

#10: Älä palelluta itseäsi

Siirry lenkin jälkeen nopeasti lämpimään. Jos ajat autolla pidempään ennen suihkua, vaihda päälle ainakin kuiva paita.

Lue lisää

Jukolan viesti on elämys

Monelle tapahtuman kohokohta on Jukolan startti lauantai-iltana klo. 23. Illan hämärtyessä metsään kirmaa vajaa 2000 valopäätä ja tuntia myöhemmin metsästä saapuu pimeässä hohtava lamppujono. Tässä

Perjantaivieras #16: Kimmo Kananen

Kimmo ajaa edelleen aktiivisesti ja osallistuu myös kilpailuihin. Sunnuntaina 18.6. Kimmo nähdään maantiepyöräilyn SM-kisoissa viivalla IBD Cyclingin väreissä.  Analyyttisena ammattilaisena Kimmo on myös vakiinnuttanut paikkansa

Maantiepyöräilyn SM-kilpailut Porvoossa 17.-19.6

Suomen mestaruuskilpailut juhlistavat Akilleen 120-vuotisjuhlavuotta. Maantiekilpailut ajetaan erittäin vaativalla kymmenen kilometrin mittaisella radalla. Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläisen mukaan rata on erittäin tekninen useine

Perjantaivieras #15: Ville Klinga

Lahdesta kotoisin oleva Ville harrasti lapsena jalkapalloa (Lahden Reipas), hiihtoa (LHS), suunnistusta (LS-37) ja yleisurheilua (Lahden Ahkera). – Kipinä urheiluun syttyi kotona. Isä on entinen