Maastopyörässä on paljon vaihteita ja käytettävissä on suuri määrä välityksiä. Muista käyttää vaihteita ja vaihtaa myös eturatasta, jos pyörässä on useampia eturattaita. Optimaalisen pyöritysnopeuden saamiseksi vaihteita käytetään jatkuvasti. Pidä katse eteenpäin, lue reittiä ja vaihda ennakoiden vaihteita. Jalat pyörivät normaalisti vaihtamisen aikana.
Ajolinjat
Oikealla ajolinjalla mahdollistetaan sujuva eteneminen ja ollaan aina maastonkohtaan nähden nopeimmalla tai helpoimmalla reitillä. Tämän vuoksi ajajan katse ei saa olla eturenkaassa, vaan se suunnataan kauemmas eteen. Ajon aikana voi määrittää sopivaa ajolinjaa valmiiksi, jolloin ajo sujuu ilman pysähdyksiä. Näin olet koko ajan ikään kuin polkaisun edellä pyörää ja liikettäsi. Hyvän ajolinjan valinta on tärkeää kaikissa maastonkohdissa, niin ylämäissä kuin alamäissä. On tärkeää löytää itselle ja sen hetkisille taidoille sopiva ja luonteva reitti. Teknisessä maastossa painoa siirretään taaksepäin, jolloin eturengas saadaan helpommin esteen yli ja takarengas seuraa perässä.
Ylämäki
Käytettävä mäkitekniikka riippuu mäen jyrkkyydestä ja maastosta, sekä osittain pyöräilijän voimatasosta, teknisestä taidosta ja fyysisestä jaksamisesta. Kumpuilevassa maastossa ylämäkeä edeltää usein alamäki, joka kannattaa hyödyntää vauhdinottoon. Vaihteiden käyttö on myös tässä vaiheessa tärkeää. Usein vaihdetaan turhan ajoissa valmiiksi liian pienelle vaihteelle, mikä pysäyttää vauhdin, kun ylämäki koittaa. Liian iso vaihde puolestaan tekee pyörittämisestä raskasta.
Alamäen aikana on hyvä määrittää tulevan nousun ajolinjaa. Eli valita reitti kivien ja mahdollisten muiden mäessä olevien haasteiden osalta. Jyrkemmissä ylämäissä tarvitaan pitoa takapyörälle. Pitoa saadaan lisättyä siirtämällä lantiota satulan kärkiosaan ja samalla yläkroppaa siirretään matalammalle, lähemmäs ohjaustankoa, jolla pyritään estämään eturenkaan nouseminen maasta.
Alamäkiajo
Alamäessä tärkeimmät asiat ovat ajolinja, painopiste/ajoasento ja tietenkin jarruttaminen. Erilaiset mäet vaativat eri alamäkitekniikoita, joten niitäkin on syytä harjoitella.
Alamäkiajolinjaan vaikuttaa merkittävästi alla oleva pyörä ja se, millainen pinta mäessä on. Kivikkoinen alamäki kulkee reippaammin täysjoustolla kuin jäykkäperällä, sillä täysjouston iskunvaimennus huolehtii pahimmista röykyistä. Alamäkiajo hankalassakin maastossa sujuu usein paremmin, kun vauhtia on jonkin verran ja ajetaan esteiden yli, kiertämättä niitä kaikkia. Toki tässä on tärkeää käyttää omaa harkintaa, eikä rikkoa itseään, eikä välineitään.
Pyörän ohjaaminen ja vauhdin kontrollointi tapahtuvat takajarrulla, kun taas selkeä jarruttaminen ja pysähtyminen tehdään etujarrulla. Jarruttaminen on yllättävän haastavaa ja vaatii paljon harjoittelua. Liian voimakkaita jarrutusliikkeitä tulee välttää, jotteivat renkaat lukitu.
Mitä jyrkempi alamäki, sitä enemmän painoa siirretään taaksepäin, kyynärpäät rentoina ulospäin. Anna pyörän liikkua allasi, äläkä ole jäykkänä pyörän päällä. Suurin jousitus löytyy jaloistasi ja käsistäsi, joten niitä kannattaa hyödyntää täysimääräisesti.