URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Ajotekniikka maastossa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Ajotekniikka koostuu monesta pienestä eri asiasta ja niiden yhdistelmästä. Oleellista on tutustua pyörään hyvin ja opetella käyttämään vaihteita ja jarruja.

Maastopyörässä on paljon vaihteita ja käytettävissä on suuri määrä välityksiä. Muista käyttää vaihteita ja vaihtaa myös eturatasta, jos pyörässä on useampia eturattaita. Optimaalisen pyöritysnopeuden saamiseksi vaihteita käytetään jatkuvasti. Pidä katse eteenpäin, lue reittiä ja vaihda ennakoiden vaihteita. Jalat pyörivät normaalisti vaihtamisen aikana.

Ajolinjat

Oikealla ajolinjalla mahdollistetaan sujuva eteneminen ja ollaan aina maastonkohtaan nähden nopeimmalla tai helpoimmalla reitillä. Tämän vuoksi ajajan katse ei saa olla eturenkaassa, vaan se suunnataan kauemmas eteen. Ajon aikana voi määrittää sopivaa ajolinjaa valmiiksi, jolloin ajo sujuu ilman pysähdyksiä. Näin olet koko ajan ikään kuin polkaisun edellä pyörää ja liikettäsi. Hyvän ajolinjan valinta on tärkeää kaikissa maastonkohdissa, niin ylämäissä kuin alamäissä. On tärkeää löytää itselle ja sen hetkisille taidoille sopiva ja luonteva reitti. Teknisessä maastossa painoa siirretään taaksepäin, jolloin eturengas saadaan helpommin esteen yli ja takarengas seuraa perässä.

Ylämäki

Käytettävä mäkitekniikka riippuu mäen jyrkkyydestä ja maastosta, sekä osittain pyöräilijän voimatasosta, teknisestä taidosta ja fyysisestä jaksamisesta. Kumpuilevassa maastossa ylämäkeä edeltää usein alamäki, joka kannattaa hyödyntää vauhdinottoon. Vaihteiden käyttö on myös tässä vaiheessa tärkeää. Usein vaihdetaan turhan ajoissa valmiiksi liian pienelle vaihteelle, mikä pysäyttää vauhdin, kun ylämäki koittaa. Liian iso vaihde puolestaan tekee pyörittämisestä raskasta.

Alamäen aikana on hyvä määrittää tulevan nousun ajolinjaa. Eli valita reitti kivien ja mahdollisten muiden mäessä olevien haasteiden osalta. Jyrkemmissä ylämäissä tarvitaan pitoa takapyörälle. Pitoa saadaan lisättyä siirtämällä lantiota satulan kärkiosaan ja samalla yläkroppaa siirretään matalammalle, lähemmäs ohjaustankoa, jolla pyritään estämään eturenkaan nouseminen maasta.

Alamäkiajo

Alamäessä tärkeimmät asiat ovat ajolinja, painopiste/ajoasento ja tietenkin jarruttaminen. Erilaiset mäet vaativat eri alamäkitekniikoita, joten niitäkin on syytä harjoitella.

Alamäkiajolinjaan vaikuttaa merkittävästi alla oleva pyörä ja se, millainen pinta mäessä on. Kivikkoinen alamäki kulkee reippaammin täysjoustolla kuin jäykkäperällä, sillä täysjouston iskunvaimennus huolehtii pahimmista röykyistä. Alamäkiajo hankalassakin maastossa sujuu usein paremmin, kun vauhtia on jonkin verran ja ajetaan esteiden yli, kiertämättä niitä kaikkia. Toki tässä on tärkeää käyttää omaa harkintaa, eikä rikkoa itseään, eikä välineitään.

Pyörän ohjaaminen ja vauhdin kontrollointi tapahtuvat takajarrulla, kun taas selkeä jarruttaminen ja pysähtyminen tehdään etujarrulla. Jarruttaminen on yllättävän haastavaa ja vaatii paljon harjoittelua. Liian voimakkaita jarrutusliikkeitä tulee välttää, jotteivat renkaat lukitu.

Mitä jyrkempi alamäki, sitä enemmän painoa siirretään taaksepäin, kyynärpäät rentoina ulospäin. Anna pyörän liikkua allasi, äläkä ole jäykkänä pyörän päällä. Suurin jousitus löytyy jaloistasi ja käsistäsi, joten niitä kannattaa hyödyntää täysimääräisesti.

Lue lisää

Jukolan viesti on elämys

Monelle tapahtuman kohokohta on Jukolan startti lauantai-iltana klo. 23. Illan hämärtyessä metsään kirmaa vajaa 2000 valopäätä ja tuntia myöhemmin metsästä saapuu pimeässä hohtava lamppujono. Tässä

Perjantaivieras #16: Kimmo Kananen

Kimmo ajaa edelleen aktiivisesti ja osallistuu myös kilpailuihin. Sunnuntaina 18.6. Kimmo nähdään maantiepyöräilyn SM-kisoissa viivalla IBD Cyclingin väreissä.  Analyyttisena ammattilaisena Kimmo on myös vakiinnuttanut paikkansa

Maantiepyöräilyn SM-kilpailut Porvoossa 17.-19.6

Suomen mestaruuskilpailut juhlistavat Akilleen 120-vuotisjuhlavuotta. Maantiekilpailut ajetaan erittäin vaativalla kymmenen kilometrin mittaisella radalla. Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläisen mukaan rata on erittäin tekninen useine

Perjantaivieras #15: Ville Klinga

Lahdesta kotoisin oleva Ville harrasti lapsena jalkapalloa (Lahden Reipas), hiihtoa (LHS), suunnistusta (LS-37) ja yleisurheilua (Lahden Ahkera). – Kipinä urheiluun syttyi kotona. Isä on entinen