URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Hiihtovarusteilla on merkitystä

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Välineiden pitää olla kunnossa, jotta tekninen suorittaminen suksella onnistuu. Vapaalla ja perinteisellä tyylillä välineiltä vaaditaan hyvin erilaisia ominaisuuksia. Perinteisellä tyylillä suksien pitää olla rennot, jotta sukset pitävät ja vapaalla tyylillä jäykät, jotta sukset kulkevat suoraan eteenpäin.

Miten hankit sopivat hiihtovälineet?

Suksien yleiset ohjemitat ovat perinteisellä tyylillä oma pituus + 15–30 cm ja vapaalla tyylillä oma pituus + 10–20 cm. Suksen pituus ja jäykkyys kulkevat käsi kädessä, mutta merkitsevämpi tekijä on jäykkyys.

Oli kyseessä sitten vasta-alkajan tai huippuhiihtäjän suksipari, vaikuttaa ominaisuuksiin eniten suksen profiili. Profiili tekee suksen hiihto-ominaisuuksista jopa 70–80 %, loput tulevat pohjamateriaaleilla, hionnalla ja voitelulla. Suksien valinnassa otetaan huomioon alusta, jolle suksea valitaan sekä hiihtäjän taitotaso.

Kuntoilijoilla suksen tärkein ominaisuus on helppohiihtoisuus, joka perinteisellä tarkoittaa helppoa pitoa ja vapaalla hyvää suuntavakautta. Erilaisissa olosuhteissa käytetään erilaisia suksia, mutta aloittelijat pärjäävät hyvin yhdellä yleisparilla per tyyli.

Perinteisen tyylin sukset

Suksi valitaan hiihtäjän painon, kelialueen ja aktiivisuustason mukaan. Perinteisen suksen täytyy ennen kaikkea pitää hyvin. Hyvä perinteisen suksi on irti lumesta sekä kahden että yhden suksen liu’ussa. Suksen tulee napata lumeen kiinni jo pienellä painonsiirrolla päkiälle, jolloin suoritetaan ponnistus. Aloittelijan suksi voi olla hivenen löysempi, kun painonsiirto on mahdollisesti hivenen puutteellinen.

Suuren suosion ovat saavuttaneet karvapohjasukset, jotka ovat pitoalueen osalta voiteluvapaat. Ne toimivat erilaisissa keleissä todella hyvin, kunhan sukset ovat valittu hiihtäjän painolle sopiviksi.

Luistelutyylin sukset

Suksi valitaan hiihtäjän painon, kelialueen ja hiihtotason mukaan. Hyvä vapaan suksi on liukas ja suuntavakaa. Luistelusukset ovat perinteisen suksia lyhyemmät, jotta niitä on helpompi käsitellä. Vapaan tyylin suksien kaarimainen profiili pitää myös ponnistuksen lopussa, jotta suksi ei ala kantaa keskeltä. Suksen tärkein ominaisuus on suuntavakaus. Tällöin hiihtäjälle tulee valita kovan tai kovahkon alustan suksi.

Monot ja sauvat

Monot eli hiihtokengät ovat perinteisellä ja vapaalla tyylillä hyvin erilaiset. Monojen tärkein ominaisuus tyylistä riippumatta on istuvuus. Tärkeä huomio monoja ja hiihtovarusteita ostettaessa on, että on olemassa kaksi eri sidejärjestelmää. NNN-siteet ovat Rottefellan ja SNS-siteet Salomonin kehittämät. Molemmat vaativat omaan järjestelmään sopivat monot.

Optimaalinen sauvan pituus perinteisellä tyylillä on 0,83–0,86 x pituus. Vapaalla tyylillä käytetään kerrointa 0,9–0,92 x pituus. Sauvan hihnan on oltava napakka käteen ja käsi pitää saada säädettyä mahdollisimman lähellä kahvaa hihnaa kiristämällä.

Lue lisää

Nopeuskestävyys

Hapottomat nopeuskestävyysvedot ovat oiva lisä hiihtäjälle. Tällöin ei varsinaisesti kehitetä kestävyyttä, vaan nopeutta. Alle kymmenen sekunnin vedoissa laktaattia ei ehdi muodostua ja parhaimmillaan harjoitus avaa

Maksimikestävyys

MK-harjoitus ei yleensä tarkoita täysillä menemistä, vaan suorituksen tulee olla tasavauhtinen tai nousujohteinen, jotta maksimikestävyysominaisuuksia saadaan kehitettyä. Harjoitukset tulee tehdä ajatuksen kanssa, koska niillä kehitetään

Vauhtikestävyys

Vauhtikestävyysharjoittelu on tärkeää pitkän matkan kuntohiihtäjälle, koska suurin osa suorituksesta tapahtuu tällä alueella. Vauhtikestävyysharjoittelulla kehitetään elimistöä sietämään vauhtia ja nostetaan anaerobista kynnystä lähemmäksi maksimisykettä. Vauhtikestävyysharjoitusten

Peruskestävyys

Peruskestävyysharjoitukset tehdään kestoharjoituksina, joissa kuormitus tulee harjoituksen pituuden, ei tehon kautta. Peruskestävyysharjoittelua voidaan myös yhdistää tehoharjoitusten yhteyteen alku- ja loppuverryttelyn muodossa. Peruskestävyysharjoittelu toimii perustana kaikelle

Peruskestävyyttä rauhallisesti

Kaiken harjoittelun ei pidä olla matelua, vaan mukaan pitää ottaa säännöllisesti vauhdikkaampia harjoituksia, jotta tekniikka kehittyy ja omaa hiihtovauhtia saa kasvatettua. On erittäin tärkeää, että