Gravel tarkoittaa soraa ja gravel-pyörä siten luonnollisesti sorapyörää. Tämä ei ole kuitenkaan ainut totuus asiasta, sillä gravel-pyörät ovat monikäyttöisiä, useille ajoalustoille sopivia pyöriä, joilla on helppo siirtyä päällystetyiltä teiltä sorateille. Gravelilla matka ei katkea päättyvään asfalttitiehen tai pieneen polkupätkään.
Gravel-pyörä on ylivoimaisesti paras pyörä, jos halutaan hankkia yksi pyörä monipuoliseen käyttöön. Gravel-pyörä on tietynlainen maantiepyörän ja maastopyörän sekoitus, joka on oivallinen valinta niin harrasteajoon kuin työmatkoillekin.

Millainen gravel-pyörä on?
Gravel-pyörässä on droppitanko (käyrät sarvet), minkä osalta se muistuttaa maantiepyörää. Gravel-pyörä on varustettu tehokkailla levyjarruilla. Voimansiirto on yhä useammin myös yhdellä etuvaihtajalla varustettu. Toki on täysin makuasia, haluaako käyttää yhtä vai kahta eturatasta.
Gravel-pyörän renkaat ovat leveät (35-45 mm), mikä mahdollistaa alhaisten rengaspaineiden käytön. Tämä tekee ajamisesta vakaata kaikilla pinnoilla ja parantaa pito-ominaisuuksia. Renkaina suositaan tubeless-renkaita, sillä vaikka renkaat ovat hyvin pistosuojattuja, on pienten rengasrikkojen mahdollisuus olemassa. Tubeless-renkaassa oleva paikkalitku huolehtii useimmiten pienten reikien paikkaamisesta ajon aikana.
Gravel-pyörien geometria on lähtökohtaisesti tehty pitkään matka-ajoon mukavuustekijät edellä. Pyörissä on usein myös vaimennusmekanismeja, esim. Trek käyttää pyörissään IsoSpeed-vaimennusta:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/inside_trek/isospeed/
Gravel vai cyclocross
Soralla on toki ajettu Suomessa aina. Soralle kelpaavia pyöriä on ollut markkinoilla pitkään ja monelle gravel on yhä synonyymi cyclocrossin kanssa. Eroavaisuuksia kuitenkin löytyy. Cyclocross on kilpapyöräilyn muoto, joka on erityisen suosittua Belgiassa Flanderin alueella. Cyclocross-kilpailut ajetaan muutaman kilometrin radalla, joiden maasto ja olosuhteet ovat vaihtelevat. Cyclocrossiin liitetään usein muta ja märät olosuhteet.
Gravelin ja cyclocrossin erot ovatkin pitkälti pyörien geometriassa. Kisakäyttöön valjastettu cyclocross on matalampi ja reagoi ohjaukseen nopeammin kuin vakaaseen menoon suunniteltu gravel. Cyclocrossissa renkaat ovat kapeammat (kilpailuissa) ja renkaissa on usein enemmän kuviota. Lisäksi gravelissa on usein erilaisia kiinnityspisteitä juomapullotelineille, lokasuojille ja varusteille. Mikään ei kuitenkaan estä ajamasta cyclocrossarilla lenkkejä erilaisilla alustoilla.

Uusille teille
Gravel-pyöräilyn suosio on helppo ymmärtää. Kun pyörällä on mukava ajaa lähes alustalla kuin alustalla, on helppoa ja vaivatonta tehdä reittejä ja tarvittaessa myös soveltaa niitä tien päällä.
USA:sta lähtenyt gravel-buumi istuu erinomaisesti Suomeen, koska Suomi on täynnä erilaisia sorateitä. Gravel-pyörällä tieverkon ja sen ulkopuolisten väylien hyödyntäminen käy helposti. Iso rooli ajamisessa on myös turvallisuudella. Maantiellä autoliikenne saattaa olla vilkasta, kun taas sorateillä liikenne on rauhallista ja turvallisempaa.
Aiemmin soralla ajaminen liitettiin Suomessa oikeastaan ns. rosputtokausiin, eli kevääseen ja syksyyn. Se oli jossain määrin kuraisten kelien hommaa, tavallaan siirtymä kohti kesää ja kesästä kohti talvea. Nyt gravel-innostuksen myötä soralla ajaminen on myös selkeä kesäaktiviteetti. Ja itse asiassa kauniina kesäpäivänä gravel vasta hienoa onkin.

Tapahtumien tuleminen
USA:ssa gravel-tapahtumat kokoavat tuhansia pyöräilijöitä yhteen ja tapahtumista on tullut todella suosittuja. Suomessa erilaisia gravel-tapahtumia on ollut vuosien ajan ja pikkuhiljaa on nähtävissä, että niiden suosio kasvaa.
Tuorein tulokas on FNLD GRVL, joka järjestetään ensimmäisen kerran kesäkuussa 2023. Tapahtuman taustalla ovat Valtteri Bottas, Tiffany Cromwell ja SBT GRVL -tapahtuman tiimi. Yhdistettynä suomalaiseen osaamiseen on luvassa kansainvälinen ja todella tasokas tapahtuma kesäkuussa Lahdessa.
————————————
Miksi gravel?
Gravel on monipuolisin pyörä. Sillä voi kuntoilla tai ajaa työmatkoja sekä hyötyajoa. Gravel sopii ympärivuotiseen pyöräilyyn, sillä siihen voi vaihtaa nastarenkaat ja lisätä esim. lokasuojat.
Yksi vai kaksi eturatasta?
Makuasia, molemmat toimivat. Yksinkertainen voimansiirto on helppo ja kasvanut takarattaiden määrä tarjoaa hyvät välitykset eri vauhteihin.
Sopiiko gravel maantielle?
Gravelilla voi ajaa mainiosti maantietä. Pyörän renkaita voi vaihdella ajettavan pinnan mukaan, mutta laadukas yleisrengas toimii hyvin myös maantiellä.
Mikä on sopiva rengas ja renkaanleveys?
Gravel-renkaat ovat lähtökohtaisesti välillä 35-45 mm. Leveällä renkaalla voidaan ajaa matalammalla paineella (2,0-3,0 bar) ja tubeless-versio on paras vaihtoehto soralle.