URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Uintiharjoittelu – triathlonuinnin tavoitteet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Uinti on triathlonin haastavin laji. Suurimmalla osalla lajin harrastajista ei ole uintilajitaustaa. On luonnollista, että uinti (etenkin avovedessä) jopa pelottaa, koska se on vieras laji. Jokainen oppii silti vapaauintitekniikan, jolla voi lähteä triathlonkisoihin.

Uimataidon oppiminen edellyttää oppimismotivaatiota, innostusta ja luottamusta. Uinnin oppiminen vaatii paljon vedessä vietettyä aikaa, runsaasti kilometrejä.

Lihaskunto ja liikkuvuus ovat tärkeitä ominaisuuksia uimarille/triathlonistille ja niitä kannattaa pyrkiä parantamaan. Toki uintifysiikka kehittyy hyvin paljon itse uintiharjoittelulla, mutta erityisesti liikkuvuus pitää ottaa huomioon harjoittelun yhteydessä.

Uintitaidon kehittämisessä tarvitaan mahdollisesti myös ulkopuolista ohjausta. Usein ohjauksen avulla päästään alkuun ja opitaan uusia asioita. Pidemmälle ehtineellä uimarilla ulkopuolisen asiantuntijan avulla löydetään tekniikan ydinongelmat ja ratkaisut niihin.

Triathlonuimarin tavoitteet

Kuntoilijan tavoite uinnin osalta on yleensä oppia vapaauinti ja selvitä uintiosuudesta kohtuuajassa ja hyvävoimaisena. Tämä on perustavoite aloittelevalle triathlonuimarille. Menestykseen tähtäävän triathlonistin on syytä muistaa, että kilpailua ei voi voittaa uinnissa, mutta sen voi hävitä siinä.

Uintitaito ja kunto on saatava sille tasolle, että se tukee kokonaistavoitetta. Huonon uimarin on panostettava uintiin enemmän, jos lajissa haluaa kehittyä ja pärjätä. Silloin kun ollaan kaukana kokonaistavoitteen tasosta, tarvitaan uinnin osalta enemmän työtä. Yleensä tuolloin tarvitaan enemmän tukiharjoitteita, lisää kilometrejä ja todennäköisesti myös paljon ohjausta.

Aloittelevan triathlonistin ohje

Uimarin on oltava sinut veden kanssa. Jännitys ja pelko vievät yleensä rentouden ja vaikeuttavat oppimista. Vedessä pitää pystyä olemaan rennosti. Uinnissa myös lihaskunto nousee isoon rooliin, sillä käytössä ovat eri lihakset kuin muissa lajeissa. Uintilihakset väsyvät nopeasti, joten alussa ei kannata uida yhtäjaksoisesti pitkiä matkoja, vaan tehdä paljon harjoittelua pätkittyinä.

Altaassa hankittu taito pitää myös siirtää avoveteen. Avovedessä olennaista on suunnistaminen ja ryhmässä uintitaito.

Triathlonuinti vaatii:

– motivaatiota ja innostusta

– kilometrejä ja vedessä vietettyä aikaa

– keskittymistä uintiin

– lihaskuntoa ja liikkuvuutta

– halua oppia uutta

– mahdollisesti ulkopuolista ohjausta

Lue lisää

Jukolan viesti on elämys

Monelle tapahtuman kohokohta on Jukolan startti lauantai-iltana klo. 23. Illan hämärtyessä metsään kirmaa vajaa 2000 valopäätä ja tuntia myöhemmin metsästä saapuu pimeässä hohtava lamppujono. Tässä

Perjantaivieras #16: Kimmo Kananen

Kimmo ajaa edelleen aktiivisesti ja osallistuu myös kilpailuihin. Sunnuntaina 18.6. Kimmo nähdään maantiepyöräilyn SM-kisoissa viivalla IBD Cyclingin väreissä.  Analyyttisena ammattilaisena Kimmo on myös vakiinnuttanut paikkansa

Maantiepyöräilyn SM-kilpailut Porvoossa 17.-19.6

Suomen mestaruuskilpailut juhlistavat Akilleen 120-vuotisjuhlavuotta. Maantiekilpailut ajetaan erittäin vaativalla kymmenen kilometrin mittaisella radalla. Akilles Green Teamin päävalmentaja Kari Myyryläisen mukaan rata on erittäin tekninen useine

Perjantaivieras #15: Ville Klinga

Lahdesta kotoisin oleva Ville harrasti lapsena jalkapalloa (Lahden Reipas), hiihtoa (LHS), suunnistusta (LS-37) ja yleisurheilua (Lahden Ahkera). – Kipinä urheiluun syttyi kotona. Isä on entinen