URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

TRIATHLONKOULU

Ravinto kilpailussa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Kilpailussa ravitsemuksesta ei kannata tehdä liian monimutkaista. Kilpailun aikaisen ravitsemuksen tarkoituksena on ylläpitää verensokeria sekä nestetasapainoa yllä.

Kilpailusuorituksessa pyritään juomaan nestettä 0,5-1 litraa tunnissa, kelistä ja matkasta riippuen. Hiilihydraatteja pitää saada tasaisin väliajoin, jokaista tuntia kohden 40–80 g. Nesteen ja hiilihydraatin lisäksi kilpailun aikana pitää varmistaa riittävä elektrolyyttien saanti. Tärkein on natrium eli suola. Nykyaikaisissa urheilujuomissa ja energiageeleissä elektrolyyttejä on jonkin verran, mutta moni kilpailija käyttää silti lisäsuolaa etenkin pidemmillä matkoilla ja kuumissa olosuhteissa.

Vinkkejä kilpailun aikaiseen nesteen ja energian nauttimiseen

– Ota 5–10 min ennen lähtöä energiageeli ja samalla 2 dl nestettä.

– Aloita nesteen ja energian nauttiminen heti uinnin jälkeen.

– Muista juoda 15-20 min välein noin 2 dl. Juo mieluiten urheilujuomaa, jonka olet testannut toimivaksi harjoittelun aikana.

– Triathlontapahtumissa tarjotaan puoli matkalla ja täysmatkalla myös pyöräosuudella juomatäydennystä (urheilujuomaa ja vettä urheilujuoma pulloissa, jotka sopivat pullotelineeseen), mutta ota silti mukaan lähdössä vähintään kaksi pulloa urheilujuomaa.

– Sprintissä riittää 1 juomapullo ja perusmatkalla 1–2 pulloa, riippuen kuinka kauan pyöräilyosuuteen menee aikaa.

– Juoksussa juo maa on kaikilla matkoilla tarjolla (urheilujuoma ja vesi) ja monissa tapahtumissa on lisäksi perus matkasta eteenpäin myös energiageeliä sekä mahdollisesti muuta energiaa.

– Selvitä ennen kilpailua tapahtumajärjestäjän sivuilta mitä juomia ja energiahuoltoa matkan varrelta saa.

Tankkaaminen

Sprintti matkalle tai lyhyempiin suorituksiin ei tarvitse tankata. Harjoittelua kannattaa kuitenkin keventää tapahtumaviikolla, jotta hiilihydraattivarastot ehtivät täyttymään ennen tapahtumaa.

Perusmatkalla osa hyötyy jo selkeästi tankkauksesta, varsinkin kuntoilija, joka käyttää siihen reilusti aikaa. Puolimatkalle ja täydelle matkalle tehdään usein jonkinasteinen tankkaus. Moni oppii tämänkin kokeilujen ja erehdysten kautta. Oleellista on, että tankkausta ei liioitella, eikä jatketa liian pitkään.

Tankkaaminen kannattaa toteuttaa mahdollisimman yksinkertaisesti. Sitä voi kokeilla muutaman kerran ennen kilpailua, jotta tietää sen varmuudella sen toimivuuden. Kokeilun voi suorittaa esimerkiksi ennen pitkää harjoitusta.

Tankkausta ei jätetä edelliseen iltaan. Jos tankkaus tehdään liian lähellä kilpailua, se sotkee aineenvaihdunnan ja hiilihydraattien käyttö suorituksessa kasvaa liikaa, kun rasva-aineenvaihdunta ei toi mi normaalisti.