URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

TRIATHLONKOULU

Peesikielto

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Peesaaminen on sallittu kaikissa sarjoissa ainoastaan sprinttimatkan kilpailuissa. Perusmatkan kilpailuissa peesivapaus koskee ainoastaan nuorten ja yleistä sarjaa, ikäryhmissä peesaaminen on kielletty.

Nämä säännöt koskevat mestaruuskilpailuja. Pidemmissä kuin puolimatkan kilpailuissa peesaaminen on kielletty aina kaikissa sarjoissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Peesauksen salliminen lyhyissä triathlonkisoissa on lisännyt uinnin ja taktiikan merkitystä. Peesivapaissa kilpailuissa on oleellista päästä vauhdikkaaseen ryhmään mukaan, sillä yksin ajaminen on merkittävästi raskaampaa. Näin uinnin jälkeinen sijoitus määrittää sijoitusta ja ryhmää pyöräilyosuudella.

Triathlonin henkeen kuuluu se, että pyöräilyssä kilpailijat eivät saa hyötyä toisen peesaamisesta. Peesissä ajamalla saa merkittävää hyötyä, sillä ilmanvastus on alhaisempi. Hyöty on peesistä riippuen 20-40 %. Peesikiellolla onkin kaksi näkökulmaa: kilpailijoiden turvallisuus sekä tasapuolinen kilpailu.

Peesivalvonta

Peesikieltoa valvotaan kilpailuissa lukuisten tuomarien toimesta. Edellä ajavan takarenkaasta on oltava koko ajan 10 metriä takana ajavan eturenkaaseen. Peesikieltomatka muihin ajoneuvoihin on 35 metriä. Ohitustilanteissa ohitettavan tulee huolehtia siitä, että hän jättäytyy 10 metrin päähän eikä ohitettava saa muuttaa ajolinjaa vasemmalle. Peesaamisen lisäksi rangaistavia rikkeitä ovat esimerkiksi ohituksen estäminen, keskiviivan ylittäminen, reitiltä poikkeaminen tai oikaisu sekä roskaaminen muilla kuin merkityillä alueilla.

Sääntörikkeen tapahtuessa tuomari voi antaa lievissä tapauksissa suullisen varoituksen. Selkeissä tapauksissa kilpailijalle annetaan aikasakko, joka tulee suorittaa määrätyillä paikoilla.

Vastuu kilpailijoilla

Jokainen kilpailija voi omalla toiminnallaan aja asenteellaan vaikuttaa kilpailujen turvallisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen. ”Kaikki, mistä ei jää kiinni, on sallittua” -ilmapiirin pesiytyminen lajiin ei ole hyvästä. Valitettavan monen kilpailun jälkeen puidaan jälkipyykkiä siitä, kuka peesasi ja kuka ei. Tuomarityöskentelyn (sekä määrä että laatu) parantaminen on yksi osa kohti reilumpia kilpailuja. Sen lisäksi jokainen kilpailija voi tarkastella omaa asennettaan ja ajotaitojaan. Suuret ryhmät syntyvät siitä, että lähtökohtaisesti ajetaan liian pienillä väleillä.