Ylämäessä pyöräilyn suurin haaste tulee painovoimasta. Ylämäessä ajajan teho/painosuhde korostuu ja hyvä hapenottokyky pääsee oikeuksiinsa. Ylämäessä myös pyörän painolla on merkitystä. Lyhyet ja terävät nousut ovat luonteeltaan täysin erilaisia kuin pitkät ja tasaisen raatelevat nousut.
Ajaminen ylämäkeen
Ylämäessä kadenssi putoaa, mutta se ei saisi pudota liikaa. Nilkan liike tehostuu usein ylämäessä. Tehokkaampi nilkan liike tehostaa pohkeen käyttöä pyörityksessä. Kun ajaa ylämäkeä satulasta, niin voi kokeilla istua satulan eri kohdissa ja tehdä huomioita, miten lihasryhmät tekevät eri lailla töitä. Mitä taaempana istutaan, sitä enemmän pakarat ja takareidet ovat töissä.
Satulasta ajaminen on kokonaisuutena taloudellisempaa, mutta putkelta ajettaessa pystytään hyödyntämään enemmän etureiden lihaksia. Ylämäessä putkelta ajettaessa tulisi pitää mahdollisimman rennosti tangosta kiinni ja säilyttää asento mahdollisimman avoimena. Putkella ajettaessa nilkka suoristuu ja jalkaa nostetaan tehostetusti.
Alamäkiajo
Alamäissä ajoasento on rento, sormet ovat jarruilla, mutta jarrut ovat silti auki. Huonossa alamäkiajossa ajetaan kädet lukossa ja kroppaa ei osata hyödyntää kaarteissa.
Kovassa vauhdissa kaarteet lasketaan rohkeasti sisäpuolen polvea kallistaen. Sisäpuolen kampi on mutkassa yläasennossa. Myös ylävartalon tulee suuntautua pyörän tavoin sisäänpäin.
Vauhti otetaan pois ennen kurvia, eli jarrutus tapahtuu ennen kaarretta. Yleisin virhe on tulla kaarteeseen liian kovalla vauhdilla ja jarruttaa vasta kurvissa. Ennen mutkaa käytetään molempia jarruja, mutta etujarrun avulla vauhti hiljenee tehokkaasti.
Tuulen vaikutus
Tuuli vaikuttaa olennaisesti ajamiseen. Puuskittainen sivutuuli voi olla vaarallinen ja pyöräilijän tulee keskittyä tehostetusti pyörän hallintaan sekä omaan ajolinjaan. Korkeaprofiiliset vanteet reagoivat sivutuuleen voimakkaasti. Alaotteelta ajamista on hyvä harjoitella myös voimakkaammalla tuulella, jotta kilpailussa mahdollinen kova tuuli ei pilaa ajosuoritusta. Olennaista on pitää lisätangoista kiinni napakasti, mutta rennosti.
Sateella liukasta
Sadesäällä tienpinnat ovat liukkaat ja näkyvyys heikkenee. Jarrujen teho huononee ja märällä kelillä noudatetaan erityistä varovaisuutta. Alamäissä on oltava todella tarkkana ja muistettava pitää oma ajolinja.