URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

TRIATHLONKOULU

Juoksukengät ja varusteet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Hyvä kenkä vaikuttaa ratkaisevasti juoksunautintoon. Huonosti sopiva tai kipuja aiheuttava jalkine voi puolestaan pilata jopa koko harrastuksen. Parhaimmillaan kenkä on silloin, kun siihen ei edes kiinnitä huomiota lenkin aikana.

Kenkien ominaisuuksien tunteminen helpottaa oikean juoksukengän valintaa. Iskunvaimennus on perusominaisuus lähes kaikissa kengissä. Iskunvaimennuksen tarpeeseen vaikuttavat juoksijan painon lisäksi askeltyyppi ja lihaskunto. Jos askel on rullaava, painavakin juoksija selviää pienemmällä iskunvaimennuksella. Suuria määriä juostessa kengän täytyy suojata enemmän jalkoja ja iskunvaimennuksen merkitys korostuu. Hyvä lihasvoima ja tottumus askeleen aiheuttamaan iskutukseen suojaavat kehoa luonnollisella tavalla.

Pääsääntönä voidaan pitää, että harjoituskenkä on pehmustetumpi ja siten painavampi kuin kevyempi kilpailukenkä, jossa on vähemmän tukea ja pehmustetta. Vauhdikkaissa harjoituksissa ja kisoissa tärkeää on jalkineen keveys ja askeleen hyvä rullaavuus, koska ne helpottavat juoksua.

Kengän koko

Jalkineen kärkeen jätetään isosta varpaasta mitattuna 1–1,5 sentin käyntivara. Liian pieni kenkä aiheuttaa jalkavaivoja ja estää jalan normaalia toimintaa juoksun aikana. Kengän etuosa ei saa olla liian kapea tai leveä päkiäkipujen ehkäisemiseksi. Liian iso jalkine ei anna jalalle tarpeeksi tukea. Jalkaterä ei saa liikkua sivusuunnassa. Kantapään ei kuulu nousta kantakupista juostessa, mutta kantapään alueella ei saa tuntua painettakaan. Jos jalka liikkuu juoksun aikana, voi tästä aiheutua esimerkiksi akillesjännevaivoja ja hiertymiä.

Hyvä juoksukenkä

– istuu napakasti

– ei paina jalkaterää

– antaa varpaille tilaa

– tukee sopivasti

– joustaa

– ei aiheuta rakkoja tai hankaumia

– vaimentaa iskutusta

– sopii haluttuun käyttötarkoitukseen ja olosuhteisiin

Juoksuvaatteet

Juoksuvaatteita tarvitaan niin kesähelteille kuin talvipakkasillekin. Teknistä materiaalia olevat vaatteet ovat kevyitä, joustavia ja hengittäviä ja niitä on helppo pukea kerroksittain säätilan mukaan. Vuodenajasta riippumatta tekniset materiaalit kuljettavat kosteuden pois iholta ja pitävät kehon lämpötilan sopivana.

Istuva leikkaus ja vähäinen saumojen käyttö juoksuasussa vähentävät hiertymiä. Saumojen rakenteeseen ja materiaalien valintaan on useimmissa juoksuasuissa kiinnitetty huomiota.

Hyvät juoksutrikoot on leikattu jalan anatomiaa myötäillen. Juoksutrikoot ovat keveitä ja muovautuvat yksilöllisesti, joten ne istuvat kuin toinen iho.

Hengitysaukot kainaloissa ja oikea materiaalivalinta esimerkiksi takin selkäosassa lisäävät hengittävyyttä ja tekevät juoksemisesta miellyttävämpää. Kylmille ilmoille tarkoitettu juoksutakki pitää myös tuulta.

Kiinnitä huomio sukkiin

Sukkien laadulla on suuri merkitys juoksunautintoon. Hyvä juoksusukka on yleensä ohut ja saumaton. Sukka ehkäisee hiertymiä ja rakkuloita, koska jalka pysyy paikoillaan. Juoksusukkien tekniset materiaalit siirtävät hien pois iholta, eivätkä ne sido kosteutta itseensä. Hyvä juoksusukka on myös sopivan kokoinen: ei liian pieni, muttei myöskään liian iso.

Triathlonissa ei aina käytetä sukkia. Mitä kovempi kiire ja lyhyempi matka, niin sitä epätodennäköisemmin näkee triathlonistin jaloissa sukkia. Sukkien käyttö kilpailusuorituksen aikana on yksilöllistä. Osa triathlonisteista pukee sukat jo uinnin jälkeen, mutta pidemmillä triathlonmatkoilla enemmistö pukee sukat vasta juoksukenkiin. Sukkien käyttö on silti tehokkain tapa estää hiertymien syntyminen juostessa.