URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Uinti

Avovesiuinti, osa 5: triathlon ja uimakilpailut

Kuntoilijan tavoite uinnin osalta on yleensä oppia vapaauinti ja selvitä uintiosuudesta kohtuuajassa ja hyvävoimaisena. Tämä on perustavoite aloittelevalle triathlonuimarille. Menestykseen tähtäävän triathlonistin on syytä muistaa,

Avovesiuinti, osa 4: harjoittelu

Avovesiuinti on tärkeä osa triathlonistin tai avovesiuintikilpailuihin osallistuvan harjoittelua, uidaanhan kilpailukin avovedessä. Allasuintia kannattaa tehdä silti ympäri vuoden. Altaassa on helpompi keskittyä tekniikan kehittämiseen ja

Avovesiuinti, osa 3: tekniikka

Uimarin on oltava sinut veden kanssa. Jännitys ja pelko vievät yleensä rentouden ja vaikeuttavat oppimista. Vedessä pitää pystyä olemaan rennosti.  Uidessa työtä tehdään etenemisen lisäksi

Avovesiuinti, osa 2: varusteet

Uimarin ominaisuuksista riippuen uintivauhti on märkäpuvulla noin 3–8 sekuntia / 100 m nopeampaa kuin ilman pukua. Yleensä puku auttaa eniten aloittelevia uimareita. Toisaalta avovedessä jäävät

Avovesiuinti, osa 1: uimataito

Uiminen altaassa ja avovedessä on erilaista. Altaassa rataköysien välissä uiminen on turvallista, eikä vaadi suunnistamista. Lisäksi taukojen pitäminen onnistuu vaikka 25 metrin välein.  Avovedessä kaikki

Uimarin ravinto

Uimarin on tärkeintä muistaa perusasiat: monipuolisuus, säännöllisyys ja riittävä energiansaanti. Fiksut ruokavalinnat auttavat jaksamaan työssä, koulussa ja harjoituksissa. Uimari tarvitsee päivittäin kaikkia energiaravintoaineita: hiilihydraatteja, proteiinia

Uimarin oheisharjoittelu

Voimaharjoittelu parantaa suoritus- ja toimintakykyä, hengitys- ja verenkiertoelimistöä sekä kehon koostumusta. Voiman lisääntyminen vaikuttaa myönteisesti sekä lajitaitojen kehittämiseen että kestävyyteen. Pystyt uimaan nopeammin, voimakkaammin ja

Aktiiviuimarin harjoittelu

Harjoitusohjelma tuo uintiin ryhdin, mielekkyyden ja tavoitteellisuuden. Mututuntumalla ei tule tulosta eikä kyetä seuraamaan kehitystä. Harjoituksia pitää vaihdella ja varioida, sillä keho tottuu ärsykkeisiin nopeasti.

Uinnin oppiminen aikuisiällä

Uinti on lähtökohtaisesti ihmiselle haastavaa. Ihminen on maaeläin, jolle vesi on vieras elementti. Aina veteen joutuessamme sykkeemme kohoaa, hengitys muuttuu pinnallisemmaksi, jäykistymme. Aivomme kertovat, että

Uintitekniikat

Vaikka keskivartalon tulee olla uinnissa tiukkana ja kropassa pitää olla ns. pitoa, täytyy uimarin säilyttää vedessä myös rentous. Tämän vuoksi erilaiset kelluntaharjoitukset ovat hyödyllisiä. Niiden

The Home Of Sports

Suosituimpia artikkeleita

Downhill Swim tarjoaa todellisen uintihaasteen

Kaksi kertaa järjestetty Downhill Swim on avovesiuintitapahtuma, jossa uidaan 12 tai 24 km myötävirtaan Oulankajoessa, Oulangan kansallispuistossa. Tapahtuma saavutti jo ensimmäisenä vuonna suuren suosion, ja

Triathlonväki suuntaa katseet kohti supervuotta 2023

Vuonna 2023 Suomessa tehdään todellista triathlonhistoriaa. Lahdessa kilpaillaan IRONMAN 70.3 MM-kilpailut 26.–27.8. Tapahtuma kokoaa Lahteen 5500–6000 triathlonistia ympäri maailman. MM-kisoissa naiset ja miehet kilpailevat eri

Maantiepyöräilyn cup päätökseen

Seitsemän osakilpailua käsittäneen Maantiecupin päätöskilpailuna ajettiin 3. Helsinki Velotour Race. Miesten 152 km kilpailun voittoon ajoi Team Larunpyörä Cervelon Markus Auvinen ja naisten 72 km

IRONMAN Finland Tahkolla 13.8.2022

Triathlontapahtuma IRONMAN Finland Kuopio-Tahko järjestetään Tahkolla lauantaina 13.8. Samalla kilpaillaan triathlonin täysmatkan SM-mitaleista. IRONMAN on maailman suurin osallistuvien urheilutapahtumien brändi. IRONMAN-täysmatka on triathlonin kuninkuusmatka, jossa