URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Lihaskuntoharjoittelu

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #6 Liikkeet

Perusliike (moninivelliike) Perusliikkeissä liikettä tapahtuu yhtäaikaisesti useammassa nivelessä ja useat lihakset työskentelevät yhtä aikaa. Perusliikkeissä kyetään käyttämään suhteellisen suuria painoja, sillä rasitus jakaantuu useammalle lihasryhmälle.

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #5 Harjoitustiheys

Fyysisen suorituskyvyn ylläpitoon riittää kaksi viikoittaista harjoitusta. Harjoittelun tavoite määrää pääosin myös harjoitustiheyden. Voiman ja lihasmassan hankintaan tähtäävässä harjoittelussa eri lihasryhmien harjoitukset olisi hyvä jakaa

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #4 Kuorma ja palautus

Harjoitusvastus tulee valita sen mukaan, montako toistoa toteutettava sarja pitää sisällään. Vastus määräytyy tietenkin myös harjoitettavan ominaisuuden mukaan. Kuorma merkitään sarja- ja toistomäärän perään. Esim.

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #3 Sarja

Sarjojen lukumäärä merkitään ohjelmaan ennen toistojen lukumäärää. Esim. jalkakyykky 3 x 12 x 50 kg (kolme sarjaa, 12 toistoa sarjaa kohti 50 kilon painolla). Tavoite

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #2 Liikkeen laajuus

Esimerkiksi ylätaljavedossa laajan liikeradan vaikutuksesta (hartiat korviin ja olkapääjohtoinen veto) aktivoituvat ensin yläselän lihakset ja hauislihas tekee työtä vasta myöhemmin, kyynärpäiden koukistuessa. Joissain liikkeissä, kuten

Lihaskuntoharjoittelun ainekset #1 toisto

Toistot merkitään kunto-ohjelmaan sarjojen lukumäärän perään. Esim. Jalkakyykky 3 x 12 x 50 kg. Lihas voi työskennellä toiston aikana usealla eri tavalla. Lihastyö voi olla

Kuntosalitreenaajan 10 kultaista sääntöä

1. Tervehdi salille mennessäsi muita harjoittelijoita. 2. Pukeudu mukaviin sisäliikuntavarusteisiin ja vaaleapohjaisiin kenkiin. 3. Kysy rohkeasti ohjausta kuntosaliohjaajalta tai neuvoa muilta harjoittelijoilta. 4. Varaa mukaasi

Voimaharjoittelun sudenkuopat

Sudenkuoppa 1: Liian raju aloitus Oletko kopioinut netistä ammattilaisvoimailijan treeniohjelman tai lähtenyt liikenteeseen samalla ohjelmalla jo useita vuosia salilla käyneen kaverisi kanssa? Liian vaativalla ohjelmalla

Työikäisen lihaskuntoharjoittelu

Kohdistettuja vaikutuksia Lihaskuntoharjoittelun tärkeimmät tavoitteet työikäisillä liittyvät terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseen sekä hyvän ryhdin ja lihastasapainon ylläpitämiseen. Kestokoukussa istuminen kiristää etenkin niskan, hartiaseudun, rinnan, vatsan,

Seitsemän syytä suunnata kuntosalille

Kuntosaliharjoittelu mielletään usein keinoksi parantaa suorituskykyä ja muokata kehoa. Säännöllisen harjoittelun hyödyt eivät kuitenkaan suinkaan rajoitu siihen. Seuraavat seitsemän syytä osoittavat hyvin sen, että kuntosaliharjoittelu

The Home Of Sports

Suosituimpia artikkeleita

Downhill Swim tarjoaa todellisen uintihaasteen

Kaksi kertaa järjestetty Downhill Swim on avovesiuintitapahtuma, jossa uidaan 12 tai 24 km myötävirtaan Oulankajoessa, Oulangan kansallispuistossa. Tapahtuma saavutti jo ensimmäisenä vuonna suuren suosion, ja

Triathlonväki suuntaa katseet kohti supervuotta 2023

Vuonna 2023 Suomessa tehdään todellista triathlonhistoriaa. Lahdessa kilpaillaan IRONMAN 70.3 MM-kilpailut 26.–27.8. Tapahtuma kokoaa Lahteen 5500–6000 triathlonistia ympäri maailman. MM-kisoissa naiset ja miehet kilpailevat eri

Maantiepyöräilyn cup päätökseen

Seitsemän osakilpailua käsittäneen Maantiecupin päätöskilpailuna ajettiin 3. Helsinki Velotour Race. Miesten 152 km kilpailun voittoon ajoi Team Larunpyörä Cervelon Markus Auvinen ja naisten 72 km

IRONMAN Finland Tahkolla 13.8.2022

Triathlontapahtuma IRONMAN Finland Kuopio-Tahko järjestetään Tahkolla lauantaina 13.8. Samalla kilpaillaan triathlonin täysmatkan SM-mitaleista. IRONMAN on maailman suurin osallistuvien urheilutapahtumien brändi. IRONMAN-täysmatka on triathlonin kuninkuusmatka, jossa