URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Pyöräillen 300 km Saimaan ympäri

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Viikonloppuna ajettu Saimaa Cycle Tour kokosi n. 1800 pyöräilijää nauttimaan maantiepyöräilystä ja Saimaan reiteistä. Myös Finska Kompaniet oli mukana kahdella joukkueella.

Toisen kerran järjestetty Saimaa Cycle Tour keräsi n. 1800 osallistujaa 20 eri maasta. Suurin osa pyöräilijöistä starttasi 300 kilometrin matkalle, mutta osallistujia oli myös lyhyemmille 85 ja 38 km reiteille. Tapahtuman keskuspaikkana toimii Imatra, josta lähdetään matkaan ja jonne tullaan maaliin. Reitti kulkee Lappeenrannan, Taipalsaaren, Savitaipaleen, Mikkelin, Puumalan ja Ruokolahden kautta.

Saimaa Cycle Tour ajetaan suurimmaksi osaksi yötä vasten, joten pyörät on varustettava valoilla. Pyöräilijät lähetetään liikkeelle maksimissaan 50 hengen ryhmissä. Muutama joukkue lähti tänä vuonna kokeilumielessä matkaan myös aikaisin lauantaiaamuna.

Finska Kompaniet kahdella joukkueella mukana

Osallistuin itse tapahtumaan Finska Kompanietin joukkueessa. Finska Kompaniet on noin 140 pyöräilijän yhdistys, jonka jäsenet ovat innokkaita pyöräilijöitä ja haluavat haastaa itseään ajaen pitkään sekä vauhdikkaasti hyvässä seurassa.

Finskan Kompaniet oli mukana kahdella joukkueella. Ride hard -joukkueen tavoite oli ajaa matka 40 km/h keskinopeudella ja Have fun -joukkueen tavoitteena oli 35 km/h keskinopeus. Lähdin matkaan Have fun -joukkueessa, jonka keskinopeustavoite tuntui huomattavasti leppoisammalta omille jaloille. Molemmissa FK:n joukkueissa oli n. 15 ajajaa. Mukana oli oma huoltoauto, johon valmisteltiin huoltopaikkojen tarjonta systemaattisen tarkasti. Matkan aikana oli kaksi huoltoa, ja niissä aikaa kulutettiin vain muutama minuutti.

Matkaan kuivin jaloin

Matka käynnistyi lauantaina klo 06.00. Pääsimme matkaan kuivassa kelissä, mutta ennalta tarkkaan luetut sääennusteet lupasivat sadetta matkan varrelle. Ja sitä myös saatiin.

Vajaat kaksi tuntia saimme ajaa kuivilla ja hiljaisilla teillä. Ryhmän dynamiikka toimi mukavasti ja kaikki osallistuivat vetotöihin. Parijonossa ajoimme ns. jatkuvalla vedolla, jossa vetovuoroa vaihdetaan nopeasti. Pyöritimme vetoa vastapäivään.

Vesisateen yltyessä saavuimme valtatie 13:lle, jota ajetaan pitkä pätkä Savitaipaleelta Mikkeliin. Koska kyseessä on iso valtatie, jossa on 100 km/h nopeusrajoitus, on liikenne myös kohtuullisen runsasta. Tämä asettaa pyöräilijöille haasteita, etenkin kovassa vesisateessa.

Matka taittui sujuvasti, vaikka muutamat ylimääräiset tyhjennystauot laittoivat jalat koville ryhmää kiinniajaessa.

Reitti on loppuosaltaan raskas

Ryhmämme keskinopeus pysyi koko ajan tavoitteena olleen 35:n yläpuolella, alkumatkasta reilustikin. Matkan taittuessa voimat toki ehtyvät ja 200 km jälkeen ajoimme jonkin aikaa pienemmällä vetoryhmällä. Viimeiselle 40 kilometrille koko ryhmä saatiin kuitenkin mukaan töihin ja matka taittui napakoista ylämäistä, kaatosateesta ja muutamasta salamaniskusta huolimatta vauhdikkaasti.

Ylitimme maalilinjan noin kahdeksan ja puolen tunnin ajon jälkeen. Ryhmän kapteeni Kjell Weckström olikin tyytyväinen joukkueen ajoon.

Oma mittari tarjosi keskinopeudeksi 35,1 km/h. Omat keskiwatit olivat 181 ja NP 210. Tehotaso oli itselle maltillinen ja voimia oli hyvin vielä viimeisilläkin kilometreillä. Pitkän matkan rasitus kyllä tuntui koko kropassa. Suuret kiitokset koko Finska Kompanietin tiimille ja erityiskiitos hienosta huollon toiminnasta.

Saimaa Cycle Tour

Saimaalla on potentiaalia. 300 km maantieajo tarjoaa haastetta ja vastinetta pidemmältäkin paikalle tulevalle pyöräilijälle. Yksi maailman suurimmista kuntoajoista, Ruotsin Vätternrundan, toimii luontaisena ”esikuvana” Saimaan tapahtumalle, onhan ajettava matkakin molemmissa tapahtumissa sama.

Pyöräilymatkailun erikoismedia Epic Road Rides julkaisi vuoden alussa listan Euroopan parhaimmista pyöräilytapahtumista ja nosti artikkelissa Saimaa Cycle Tourin eurooppalaisten pyöräilyklassikoiden rinnalle.

“Saimaa Cycle Tourin hienous on siinä, että jokainen voi asettaa omat tavoitteensa ja haastaa itsensä kesän hienoimpaan pyöräilyelämykseen. Joillekin osallistujista riittää itsensä voittaminen ja 300 kilometrin polkeminen. Osa osallistujista asettaa itselleen aikatavoitteen, ja vastaavasti osa osallistujista haluaa vain nautiskella kesäyön tunnelmasta ja Saimaan maisemista”, toteaa tapahtuman johtaja Juho Suikkari.

Saimaa Cycle Tourin nettisivuille

Finska Kompaniet

Finska Kompaniet sai alkunsa vuonna 2016, kun joukko suomalaisia pyöräilijöitä lähti ajamaan Ruotsiin 300 km mittaista Vätternrundan-tapahtumaa. Vuonna 2019 Finska Kompaniet tavoitteli Vätternrundanissa seitsemän tunnin haamuaikaa, päätyen loppuaikaan 7.02. Yhdistyksen jäsenenä on pyöräilyaktiiveja sekä kansallisen tason kärkipyöräilijöitä ympäri Suomen.

Finska Kompanietin nettisivuille

Teksti: Kalle Kotiranta

Kuvat: Saimaa Cycle Tour / Santeri Endstedt ja Aliisa Priha

Lue lisää

Nopeuskestävyys

Hapottomat nopeuskestävyysvedot ovat oiva lisä hiihtäjälle. Tällöin ei varsinaisesti kehitetä kestävyyttä, vaan nopeutta. Alle kymmenen sekunnin vedoissa laktaattia ei ehdi muodostua ja parhaimmillaan harjoitus avaa

Maksimikestävyys

MK-harjoitus ei yleensä tarkoita täysillä menemistä, vaan suorituksen tulee olla tasavauhtinen tai nousujohteinen, jotta maksimikestävyysominaisuuksia saadaan kehitettyä. Harjoitukset tulee tehdä ajatuksen kanssa, koska niillä kehitetään

Vauhtikestävyys

Vauhtikestävyysharjoittelu on tärkeää pitkän matkan kuntohiihtäjälle, koska suurin osa suorituksesta tapahtuu tällä alueella. Vauhtikestävyysharjoittelulla kehitetään elimistöä sietämään vauhtia ja nostetaan anaerobista kynnystä lähemmäksi maksimisykettä. Vauhtikestävyysharjoitusten

Peruskestävyys

Peruskestävyysharjoitukset tehdään kestoharjoituksina, joissa kuormitus tulee harjoituksen pituuden, ei tehon kautta. Peruskestävyysharjoittelua voidaan myös yhdistää tehoharjoitusten yhteyteen alku- ja loppuverryttelyn muodossa. Peruskestävyysharjoittelu toimii perustana kaikelle

Peruskestävyyttä rauhallisesti

Kaiken harjoittelun ei pidä olla matelua, vaan mukaan pitää ottaa säännöllisesti vauhdikkaampia harjoituksia, jotta tekniikka kehittyy ja omaa hiihtovauhtia saa kasvatettua. On erittäin tärkeää, että