URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Perjantaivieras #11: Kati Nyman

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Kati Nyman on Bayerin Pohjois-Euroopan alueen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja. Kesäkuun alussa hän siirtyy pääkonttorille Saksaan globaaliin strategisen viestinnän ja yhteiskuntasuhteiden johtajan tehtävään. Hyvinvointi ja liikunta ovat hänelle tärkeä osa elämää.

Katille liikunta on ollut luonteva osa elämää lapsesta asti. Monipuolisemman liikunnan hän aloitti parikymppisenä opiskeluaikana. Tavoitteellisemmin hän on treenannut varsinkin juoksua viimeiset 15 vuotta. Nykyisin lajeihin kuuluu myös hiihto ja pyöräily.

– Terveys ja hyvinvointi on minulle tärkeää ja liikunta on oleellinen osa sitä. Se auttaa myös jaksamaan melko kiireisessä työarjessa.

Mikä on sinulle kaikkein mieluisin liikuntalaji ja miksi?

– Tämä onkin hankala kysymys, koska juoksu ja hiihto ovat kyllä minulle aika tasavahvat. Juoksu on ollut minulle jo vuosikaudet varsinainen päälaji, jota olen treenannut kaikkein tavoitteellisimmin, viime vuodet valmentajan ohjeistamana. Takana on 24 maratonia. Juoksussa kiehtoo sen helppous ja tehokkuus treenimuotona: lenkille voi lähteä missä tahansa ja lyhyessäkin ajassa saa tarvittaessa tehokkaan treenin. Lenkkarit kulkevat minulla aina mukana työmatkoilla. Hiihto kuitenkin viehättää vuosi vuodelta enemmän ja myös hiihtomäärät ovat kasvaneet tasaisesti viime vuodet. Hiihto on kokonaisvaltaisuudessaan ihan kuningaslaji, jossa koko keho saa hyvää treeniä. Lisäksi se on parhaimmillaan tavattoman meditatiivista ja rentouttavaa – pitkä perinteisen tyylin hiihtolenkki hyvällä ladulla omassa rauhassa on ehkä parasta mikä liikunta voi tarjota!

Mikä sinua motivoi liikkumaan?

– Liikunta on minulle oleellinen osa elämää ja identiteettiä – miellän itseni vahvasti ”liikunnalliseksi ihmiseksi”. Siten on jopa hassua miettiä, mikä minua motivoi liikkumaan, koska se on niin luontainen osa minua. Mutta kyllä hyvässä kunnossa ja terveenä pysyminen on varmasti se ykköstekijä, jos mietin motivaatiota. Uskon, että monipuolisella liikunnalla pystyy pitämään monia terveysongelmia loitolla. Mitä enemmän ikää tulee, sitä tärkeämpää se on. Ja kyllähän omien ennätysten parantaminen motivoi myös. On palkitsevaa huomata, että treeniohjelma puree ja kunto nousee.

Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä tavoitetta liikunnassa?

– Ensimmäinen ja tärkein tavoite on pysyä terveenä ja ilman rasitusvammoja, jotta pystyisin jatkamaan aktiivista urheilua tästä eteenkinpäin. Tämä tarkoittaa siis järkevää treenaamista ja myös riittävästi palautumista, kehonhuoltoa ja lepoa, joiden merkitystä ei voi liikaa korostaa.

Toisena tavoitteena on pystyä taas pian lähtemään maratonviivalle ja nipistää joitakin minuutteja omasta ennätyksestä pois. Juuri nyt on kiireinen vaihe töissä ja samalla muutto toiseen maahan verottaa treeniin käytettävissä olevia ajallisia ja henkisiä resursseja, joten pitää olla tämän tavoitteen kanssa realisti.

Kolmantena tavoitteena on saada pidettyä harrastettavien lajien kirjo monipuolisena. Juoksun ja hiihdon lisäksi mukana ohjelmassa on pyöräily ja voimatreeni punttisalilla. Saksaan muuton myötä hiihdolle saattaa olla tulevalla kaudella vähemmän mahdollisuuksia, mutta pyöräilylle ehkä sitäkin enemmän.

Millainen penkkiurheilija olet?

– Penkkiurheilijana olen tavattoman huono. Saatan kyllä innostua varsinkin yksilölajeista arvokisoissa. Niissä seuraan ja kannustan urheilijoita myös siitä näkökulmasta, että ei voi kuin ihailla heidän suoritustaan ja sitä, mitä kaikkea on vaatinut esimerkiksi päästä mitaleille olympiahiihdossa. Joukkuelajeja olen toivottoman huono seuraamaan. Tätä ei ehkä pitäisi sanoa ääneen, koska firman oman joukkueen Bayer Leverkusenin kotistadion on jatkossa aivan toimistoni lähellä. Ehkä opettelen siis seuraamaan ainakin jalkapalloa!

Kuva 1: Leena Louhivaara

Lue lisää

Perjantaivieras #13: Samuel Pökälä

31-vuotias Samuel Pökälä harrasti nuorempana suunnistusta ja hiihtoa. Noin 15-vuotiaana hän siirtyi maastopyöräilyyn ja pyöräsuunnistukseen. Vuonna 2012 hän vaihtoi pyöräsuunnistuksen maantiepyöräilyyn, jossa hän kilpaili Suomessa

Perjantaivieras #12: Kai Söderdahl

Sinulla on takana todella pitkä ura triathlonin parissa. Mikä motivoi edelleen jatkamaan lajin parissa? – Tuota kysymystä minulta on tivattu paljon viimeisen 20 vuoden aikana.

Perjantaivieras #10: Jussi Veikkanen

Jussi Veikkasen ura ammattilaisena päättyi vuonna 2015, mutta hän toimii edelleen maantiepyöräilyn ytimessä, ranskalaisen Groupama-FDJ-tallin joukkueenjohtajana. Parhaillaan Jussi on mukana Italian ympäriajossa, joka käynnistyy Unkarista perjantaina

Kohti Downhill Swim -tapahtumaa

Downhill Swim on avovesiuintitapahtuma, jossa uidaan pareittain 12 tai 24 kilometriä Oulankajoella. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Ruka-Kuusamon ja Metsähallituksen kanssa. Tapahtuman järjestäjä on Ironcoaching Oy. Tapahtuma

Finntriathlonkoulu on julkaistu

Triathlonkouluun kuuluu 40 artikkelia harjoittelusta. Artikkelien teemat käsittelevät mm. triathlonia lajina, lajin vaatimuksia, elämänhallintaa ja harjoittelun suunnittelua, varusteita, harjoittelua, tekniikoita ja kilpailemista. FINNTRIATHLONKOULUN LÖYDÄT TÄÄLTÄ