URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Lapponia-hiihto mittaa hiihtäjien kunnon

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Vuodesta 1978 järjestetty Lapponia-hiihto on ikoninen hiihtotapahtuma, tai pikemminkin hiihtoviikko. Lapponia-hiihto tarjoaa haasteita hiihtäjille Tunturi-Lapin upeissa maisemissa.

Lapponiassa edetään vapaalla hiihtotyylillä kolmena päivänä: maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Myös perinteisen menijöille on oma sarjansa. Päätapahtumapaikkana toimii Olos, jossa sijaitsee kisatoimisto ja kaikkien päivien maali.

Lapponia-hiihdon järjestää voittoa tavoittelematon yhdistys Lapponia Hiihto ry. Viimeisenä hiihtopäivänä palkitaan eri sarjojen kokonaiskilpailujen parhaat pokaalein, ja kaikki osallistujat saavat osallistumisesta Lapponia-mitalin.

Hiihdettävät matkat

Matkoille voi osallistua myös hiihtämällä yksittäisen matkan. Pitkät matkat soveltuvat hyvin aktiivisesti hiihtäville kilpaurheilijoille, kestävyysurheilua harrastaville hiihtäjille ja erinomaisen peruskunnon omaaville kuntohiihtäjille.

Maanantaina matkaan lähdetään Olokselta, kun 60 km mittainen Keimiön Kiekerö avaa Lapponian.

Keskiviikkona startti on Vuontisjärveltä, josta Pallaksen kautta Olokselle hiihdettäessä kerrytetään 50 km matka.

Perjantaina hiihtoviikon kruunaa Karra-Huikonen, joka starttaa Hetasta. Hiihtämään päästään harvinaisiin hiihtomaisemiin avotunturissa. Matkaa kertyy peräti 80 km. Kevyempää hiihtokokemusta hakeville on tarjolla myös puolimatkat.

Aika uudistuksille

Lapponia-hiihto 2022 on käynnissä juuri nyt, huhtikuun toisella viikolla. Tänä vuonna Lapponiassa nähdään vauhtia maailman huipulta, kun Iivo ja Kerttu Niskanen osallistuvat hiihtoviikkoon.

Mukana Lapponiassa on reilut 400 hiihtäjää. Tänä vuonna etenkin keskiviikon keliolosuhde oli yksi historian pahimmista. Massahiihtojen ongelmana oleva alkumatkan ruuhkautuminen voisi olla ratkaistavissa uudistuksin.

– Lapponia-hiihdossa, niin kuin muissakin massahiihtotapahtumissa, olisi hyvä testata niin sanottua rolling start -starttia. Siinä lähtö tapahtuisi niin, että eliittisarja lähti edelleen yhteislähtönä, mutta sen jälkeen hiihtäjät lähetettäisiin matkaan 4–6 henkilön aalloissa ja aaltojen lähtöväli olisi 5–10 sekuntia. Tämä poistaisi, tai ainakin vähentäisi alussa olevia ruuhkia ja tekisi tapahtumasta turvallisemman, Antti Hagqvist kommentoi.

Rolling start mahdollistaisi myös paremmin oman vauhdin löytymisen etenkin alkumatkasta. Tämä toisi helpotuksen kokonaisvauhdinjakoon.

– Toki kaikki muutokset aiheuttavat konservatiivissa piireissä muutosvastarintaa, mutta ihmiset oppivat uudet mallit nopeasti, varsinkin kun niiden edut huomataan. Rolling start on ollut käytössä vuosien ajan triathlonissa, ja sielläkin se on alkuvastustuksen jälkeen todettu erittäin toimivaksi, Hagqvist sanoo.

Olos tapahtuman keskuksena

Kuten mainittua, tapahtuman keskuksena toimii Olos, jossa sijaitsee kisatoimisto ja kaikkien päivien maali.  Tarkkaa tietoa siitä, kuinka moni osallistuja majoittuu kisaviikolla Oloksella, ei ole, mutta ihmisiä tulee paljon lähialueiden matkailukeskuksista (Levi ja Ylläs). Tällä on toki suurin merkitys alueelle tuleviin matkailutuloihin, mutta se vaikuttaa myös tapahtuman yhteisöllisyyteen.

– Mitä enemmän osallistujia saataisiin majoittumaan Oloksella, sitä enemmin syntyisi vuorovaikutusta osallistujien kesken. Se vaikuttaa Lapponia hypen syntymiseen, Antti Hagqvist vinkkaa.

Hotellin ja muidenkin Oloksen majoituspalveluista Lapponia-viikolla voisi viestiä ennemmin ja kertoa edut, joita syntyy, kun majoittuu Oloksella.

– Moni etsii edullisempaa majoitusta muista tuntureista, mutta unohtaa samalla sen, että esim. Levillä asuessa tulee koko viikon aikana noin neljä tuntia ylimääräistä autossa istumista.

Artikkelin kuvat: Lapponia-hiihto

Lapponia-hiihdon nettisivut:
LAPPONIA

Lue lisää

Nopeuskestävyys

Hapottomat nopeuskestävyysvedot ovat oiva lisä hiihtäjälle. Tällöin ei varsinaisesti kehitetä kestävyyttä, vaan nopeutta. Alle kymmenen sekunnin vedoissa laktaattia ei ehdi muodostua ja parhaimmillaan harjoitus avaa

Maksimikestävyys

MK-harjoitus ei yleensä tarkoita täysillä menemistä, vaan suorituksen tulee olla tasavauhtinen tai nousujohteinen, jotta maksimikestävyysominaisuuksia saadaan kehitettyä. Harjoitukset tulee tehdä ajatuksen kanssa, koska niillä kehitetään

Vauhtikestävyys

Vauhtikestävyysharjoittelu on tärkeää pitkän matkan kuntohiihtäjälle, koska suurin osa suorituksesta tapahtuu tällä alueella. Vauhtikestävyysharjoittelulla kehitetään elimistöä sietämään vauhtia ja nostetaan anaerobista kynnystä lähemmäksi maksimisykettä. Vauhtikestävyysharjoitusten

Peruskestävyys

Peruskestävyysharjoitukset tehdään kestoharjoituksina, joissa kuormitus tulee harjoituksen pituuden, ei tehon kautta. Peruskestävyysharjoittelua voidaan myös yhdistää tehoharjoitusten yhteyteen alku- ja loppuverryttelyn muodossa. Peruskestävyysharjoittelu toimii perustana kaikelle

Peruskestävyyttä rauhallisesti

Kaiken harjoittelun ei pidä olla matelua, vaan mukaan pitää ottaa säännöllisesti vauhdikkaampia harjoituksia, jotta tekniikka kehittyy ja omaa hiihtovauhtia saa kasvatettua. On erittäin tärkeää, että