URHEILUN KOTI

The Home of Sports on media täynnä kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Elämyksiä, tapahtumia, haastatteluja ja vinkkejä juuri sinulle!

Downhill Swim uitiin lähes 300 uimarin voimin

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Downhill Swim on uniikki avovesiuintitapahtuma, jossa uidaan 12 tai 24 km Oulankajoessa, Oulangan kansallispuistossa. Tapahtuma myytiin loppuun jo talven aikana. Tänä vuonna lämmin sää siivitti uimareita Oulankajoessa, jonka lämpötila vaihteli 18-20 asteen välillä. Ripeimmät uimarit suorittivat 24 kilometrin matkan neljään ja puoleen tuntiin.

Tapahtuman toteuttaa Ironcoaching yhdessä Ruka-Kuusamon ja Metsähallituksen kanssa. Vuoden 2023 tapahtuman ilmoittautuminen käynnistyy alkusyksyn aikana.

Pääset fiilistelemään uintia oheiselta videolta:

Lue lisää

Nopeuskestävyys

Hapottomat nopeuskestävyysvedot ovat oiva lisä hiihtäjälle. Tällöin ei varsinaisesti kehitetä kestävyyttä, vaan nopeutta. Alle kymmenen sekunnin vedoissa laktaattia ei ehdi muodostua ja parhaimmillaan harjoitus avaa

Maksimikestävyys

MK-harjoitus ei yleensä tarkoita täysillä menemistä, vaan suorituksen tulee olla tasavauhtinen tai nousujohteinen, jotta maksimikestävyysominaisuuksia saadaan kehitettyä. Harjoitukset tulee tehdä ajatuksen kanssa, koska niillä kehitetään

Vauhtikestävyys

Vauhtikestävyysharjoittelu on tärkeää pitkän matkan kuntohiihtäjälle, koska suurin osa suorituksesta tapahtuu tällä alueella. Vauhtikestävyysharjoittelulla kehitetään elimistöä sietämään vauhtia ja nostetaan anaerobista kynnystä lähemmäksi maksimisykettä. Vauhtikestävyysharjoitusten

Peruskestävyys

Peruskestävyysharjoitukset tehdään kestoharjoituksina, joissa kuormitus tulee harjoituksen pituuden, ei tehon kautta. Peruskestävyysharjoittelua voidaan myös yhdistää tehoharjoitusten yhteyteen alku- ja loppuverryttelyn muodossa. Peruskestävyysharjoittelu toimii perustana kaikelle

Peruskestävyyttä rauhallisesti

Kaiken harjoittelun ei pidä olla matelua, vaan mukaan pitää ottaa säännöllisesti vauhdikkaampia harjoituksia, jotta tekniikka kehittyy ja omaa hiihtovauhtia saa kasvatettua. On erittäin tärkeää, että